Gewestelijk ruimtelijk uitvoeringsplan 'Wegverbinding Ieper-Veurne' geschorstBij arrest nr. 225.927 van 20 december 2013 schorst de Raad van State de tenuitvoerlegging van het besluit van de Vlaamse Regering van 21 juni 2013 waarbij het gewestelijk ruimtelijk uitvoeringsplan "Wegverbinding Ieper-Veurne" wordt vastgesteld. In dat ruimtelijk uitvoeringsplan werd gekozen voor "model 5" van de wegverbinding Ieper-Veurne, boven "model 3", dat nochtans gunstiger werd beoordeeld in het plan-MER (de milieueffectrapportage over het plan). De Raad van State stelt vast dat in de toelichtingsnota bij het plan en in het besluit tot definitieve vaststelling van het plan, bij de verantwoording voor die keuze van "model 5" boven "model 3", op het eerste gezicht weinig meer wordt gedaan dan bevestigd: - dat de Vlaamse Regering in eerdere beleidsbeslissingen principieel heeft geopteerd voor "model 5"
- dat op die manier de kern van Boezinge wordt "ontzien" en
- dat "model 5" beter zou scoren "op vlak van lucht en verkeersleefbaarheid".
Op het eerste gezicht, zo oordeelt de Raad van State nog, mag nergens uit blijken waarom aan deze twee laatste aspecten de voorkeur wordt gegeven en waarom de gunstigere beoordeling in het plan-MER van "model 3" voor de aspecten landbouw, grondinname, versnipperingsgraad van de percelen, natuur, landschap, erfgoedwaarden, archeologie, bodem, water, leefbaarheid, en kostprijs, alsook de globaal gunstigere beoordeling voor "model 3" door de dienst Mer, terzijde worden geschoven. (20/12/2013) |